Poniżej
umieszczonych jest trochę informacji, zaczerpniętych z książki p. Mariusza
Tyla, na temat przedwojennej i
powojennej przeszłości szkolnictwa w Morągu. Może to się komuś przyda J.
Szkolnictwo w Morągu przed rokiem
1945
Szkolnictwo
niemieckie, funkcjonujące w Prusach Wschodnich, do roku 1915 opierało się
na systemie ukształtowanym po 1871 roku. Jego struktura organizacyjna była bardzo
stabilna, natomiast zmodernizowano kierunki wychowania, a największe zmiany
nastąpiły w okresie rządów hitlerowskich. Pod względem organizacyjnym
szkolnictwo dzieliło się na: powszechne, wydziałowe i średnie, zawodowe
pierwszego i drugiego stopnia oraz wyższe. System oparty był na ośmioletnim
obowiązku szkolnym, któremu podlegały dzieci w wieku od 6 do 14 lat. Dobrze
rozbudowana sieć szkół powszechnych, znajdujących się prawie w każdej wsi,
zaspokajała potrzeby w tym zakresie. Były to jednak bardzo często szkoły niżej
zorganizowane, o jednym lub dwu nauczycielach, co nie gwarantowało wysokiego
poziomu nauczania. W roku 1935 na terenie Prus Wschodnich istniały ogółem 1573
szkoły powszechne, w tym w 83,8% były to placówki zatrudniające jednego lub dwu
nauczycieli, co wskazuje na niski stopień organizacyjny i prowadzenie nauki w
klasach łączonych. Szkoły wyżej zorganizowane, gdzie zatrudniano czterech i
więcej nauczycieli, istniały w miastach i osiedlach, a tylko znikoma liczba na
wsi. Rodzice, chcący lepiej przygotować swoje dzieci, musieli je wysyłać do
szkół wydziałowych lub gimnazjów, co związane było jednak ze znacznymi
wydatkami i stawało się dostępne tylko dla zamożnych. W zawodzie nauczycielskim
zdecydowanie przeważali mężczyźni, kobiety stanowiły tylko około 20%
zatrudnionych.
Funkcjonujące
w niemieckim systemie oświatowym szkoły wydziałowe były placówkami pośrednimi
między szkołami powszechnymi a średnimi. Nauka w nich trwała 10 lat.
Przyjmowały z reguły kandydatów po ukończeniu 4 klas szkoły powszechnej i cykl
nauczania trwał wówczas 6 lat. Absolwenci mogli podejmować pracę na
stanowiskach pomocniczych pracowników biurowych w różnych instytucjach lub
uzupełniać swoje kwalifikacje na kursach i w szkołach zawodowych. W 1935 roku w
Prusach Wschodnich było zaledwie 14 szkół wydziałowych, głównie tam gdzie nie
otwarto szkół średnich.
Bardziej
zróżnicowane pod względem organizacyjnym i programowym było średnie szkolnictwo
ogólnokształcące, obejmujące progimnazja, gimnazja, licea i szkoły realne. Najwyżej cenionym typem szkoły
średniej było gimnazjum, którego absolwenci uzyskiwali pełne uprawnienia do
podejmowania studiów wyższych na wszystkich kierunkach. Absolwenci szkół
realnych mogli w zasadzie podejmować studia na kierunkach przyrodniczych,
matematycznych i technicznych. Przyjęcie na studia humanistyczne możliwe było
dopiero po zdaniu egzaminu z języka łacińskiego. W 1935 roku w Prusach
Wschodnich było około 30 różnego typu średnich, a uczyło się w nich 5500
uczniów.
Szkolnictwo zawodowe przygotowywało głównie
kwalifikowanych robotników, sprzedawców, rolników i gospodynie domowe. Były to
szkoły typu dokształcającego, w których pobierali naukę uczniowie pracujący w
określonych zawodach. Nauka trwała w nich 3 lata i odbywała się w godzinach
popołudniowych. Szkoły takie znajdowały się w 15 miastach powiatowych.
Do 1945 roku na terenie Prus Wschodnich
istniało 5 szkół wyższych, w tym w Braniewie dawne Liceum Hosianum,
przemianowane w 1924 roku na Akademię Państwową z wydziałami filozoficznym i
teologicznym.
Szkolnictwo w dawnym powiecie morąskim do
1945 roku pod względem liczby i jakości placówek nie różniło się od innych
powiatów. Pierwsza wzmianka o szkole w Morągu pochodzi z roku 14051 dotyczy
szkoły parafialnej, do której zadań należało głównie przygotowanie
ministrantów, służących do mszy. Była to wówczas jedna z nielicznych szkól na
terytorium Prus. Od XVI wieku istniała w Morągu szkoła miejska, zwana łacińską,
która przetrwała aż do XIX wieku. Uczono w niej czytania, pisania, liczenia,
śpiewu religijnego, łaciny i katechizmu. Była to jednak szkoła niżej
zorganizowana, która nie uprawniała do wstępu na uniwersytet. Nadzór nad nią
pełnił miejscowy proboszcz, a uczyło dwu nauczycieli: kierownik zwany rektorem
oraz drugi nauczyciel, zwany kantorem, który był jednocześnie organistą w
kościele. Szkoła ta w wieku XIX po licznych reorganizacjach przekształcona
została w elementarną, zwaną szkołą ludową (Volksschule).
Szkolnictwo średnie zorganizowane zostało w
Morągu dopiero po pierwszej wojnie światowej. Początkowo były to zakłady
prywatne, które po reorganizacjach przekształcone zostały w 1925 roku w
państwową szkołę średnią — Szkołę Realną im. Herdera. W roku 1935 składała się
z 9 klas, a jej absolwenci mieli prawo wstępu na uniwersytety i inne wyższe
uczelnie.
W roku 1935 istniała w Morągu również szkoła
ludowa, zwana wówczas Adolf Hitler Schule, do której uczęszczało 969 dzieci.
Uczyło w niej 7 nauczycieli i 6 nauczycielek. Na przedmieściu Morąga działała
druga szkoła podstawowa, która zatrudniała tylko jednego nauczyciela, a uczyło
się w niej 59 dzieci.
Na terenie dawnego powiatu morąskiego w 1935 roku istniało 96 szkół podstawowych,
z czego w 80% były to placówki z jednym lub dwoma nauczycielami. Szkoły
wieloklasowe działały tylko w Morągu, Miłakowie i Zalewie. Do szkół tych
uczęszczało ogółem 8591 uczniów, a pracowało 181 nauczycieli, w tym tylko 26
kobiet.
Nasza poprzedniczka
Pierwsze w
mieście szkoły średnie otwarto w Morągu w latach międzywojennych. Jako pierwsza
powstała w roku 1921 miejska szkoła średnia, która po zreformowaniu w 1925 i
nadaniu jej imienia Johanna Gottfrieda Herdera stała się koedukacyjną szkolą
realną, zwaną Herderschule. Budynek naszego obecnego Liceum zbudowany został w
latach 1927—1928 na podstawie projektu architekta z Królewca, Kurta Fricka.
Budowę gmachu rozpoczęto 1 czerwca 1927 roku, a zakończono już w pierwszych
dniach kwietnia roku następnego. Uroczyste rozpoczęcie nauki w nowym budynku
Miejskiej Szkoły Realnej im. Herdera odbyło się 17 kwietnia 1928 roku.
Pierwszymi dyrektorami tej szkoły byli: dr Hans Rudolf Grabo i dr Wilhelm
Dobbek. Wśród pedagogów pracujących wówczas w Herderschule znaleźli się
nauczyciele polskiego pochodzenia lub też o polskich nazwiskach: Max Górski,
Bruno Janowski, Kurt Sareiko i Anna Turowski.
W roku 1928 naukę w Herderschule w
Morągu rozpoczęły 303 osoby, w tym 118 dziewcząt; 174 uczniów było miejscowych,
58 mieszkało na pensjach i 67 dojeżdżało codziennie z najbliższych okolic.
Szkoła zatrudniała od 8 do 10 nauczycieli, z wysokimi kwalifikacjami,
pochodzących z dużych ośrodków miejskich. W latach 1928—1942 uczyło się w niej
w ciągu roku od 303 do 183 osób. Dziewczęta stanowiły w tych latach około 35%
uczących się. W wykazach absolwentów z lat 1930—1943 również pojawiły się
nazwiska o polskim brzmieniu. W1930 roku byli to: Sobociński i Orłowski, w 1933
— Brack, Soroka, Szabełek i Zieliński, w 1936 — Kordatzki i Zielasko, w 1937 —
Koślowski, Leński i Różewicz oraz w 1943 roku—Maćkowski. W latach 1931—1944
szkołę opuściło około 400 absolwentów.
Szkoły w Morągu po roku 1945
W czasie
działań wojennych większość szkół na terenie Morąga i dawnego powiatu została
zniszczona lub znacznie zdewastowana. Jednak już od sierpnia 1945 roku pierwszy
inspektor szkolny w Morągu, Jan Raczyński przystąpił do zabezpieczenia obiektów
oraz organizacji w nich nowych placówek szkolnych. W ciągu kilku tygodni
otwarto w mieście szkołę podstawową i ogłoszono zapisy do gimnazjum
ogólnokształcącego. Sprzęt szkolny oraz podstawowe pomoce zwozili do
organizowanych szkół żołnierze i ludność cywilna. Jako pierwsza powstała
siedmioklasowa szkoła podstawowa w Morągu, której organizatorką była Irena
Białokoz. Następną szkołę, w Dobrzykach, organizowała Helena Mioduszewska,
kolejne: w Jurkach — Maria Wójcicka, w Wilamowie — Józef Kochanowicz, w
Słoneczniku — Zofia Wrona, w Bogaczewie — Ładysław Cudny, we Florczakach —
Józef Bojko i w Małdytach — Wanda Dębowska.
W 1946 roku
w 46 czynnych już szkołach podstawowych w Morągu i w okolicach pracowało ogółem
83 nauczycieli, a uczęszczało do nich 3556 uczniów. Nauczyciele ci, o bardzo
zróżnicowanym wykształceniu ogólnym, nie zawsze mieli odpowiednie przygotowanie
pedagogiczne. W rok później było w powiecie 57 szkół, uczyło się w nich 4476
uczniów i pracowało 120 nauczycieli.
Pierwszą po
wojnie Szkołę Podstawową w Morągu otwierała 5 sierpnia 1945 roku Irena Białokoz
w zdewastowanym budynku, bez odpowiednich pomocy szkolnych, zeszytów i
podręczników. Dwie kolejne szkoły podstawowe zorganizowano w mieście dopiero w
kilka lat później. Były to otwarte w 1958 roku Szkoła Podstawowa im. Stefana
Żeromskiego przy ulicy Michała Kajki oraz nowa, wybudowana w 1967 roku. Szkoła
Podstawowa nr 3 przy ulicy Wróblewskiego.
Równocześnie
ze szkołami podstawowymi powstawały w mieście i w powiecie szkoły
ponadpodstawowe. Pierwszą z nich było otwarte 15 października 1945 roku
Państwowe Koedukacyjne Gimnazjum Ogólnokształcące, czyli obecne Liceum Ogólnokształcące
im. Leona Kruczkowskiego, W roku następnym powstało Gimnazjum i Liceum Rolniczo-Hodowlane w Dobrocinie oraz
Żeńskie Gimnazjum Gospodarstwa Wiejskiego w Morągu. Szkoła Rolnicza w
Dobrocinie zorganizowana została przez inż. Wincentego Chmyzowskiego, a jej kolejnymi dyrektorami byli:
Stanisław Matulewicz, Jan Żelazny, Wacław Karpowicz, Henryk Lichowski, Wanda
Grochowska, Roman Domagała i Józef Stanisławski. Szkoła ta, również
wielokrotnie reformowana, wzbogaciła się o nowe budynki, warsztaty szkolne i
internat. Obecnie jest to Zespół Szkół Rolniczych, podległy Ministerstwu Rolnictwa
i Gospodarki Żywnościowej, pracujący pod dyrekcją mgr. inż. Waldemara
Kozłowskiego, w którym młodzież uzyskuje zasadnicze zawodowe i średnie
wykształcenie rolnicze. Kolejną szkołą ponadpodstawową w Morągu, otwartą 15
marca 1947 roku, była Publiczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa. Jej organizatorem i
pierwszym dyrektorem był Wacław Pazderski, a w następnych latach: Ludwik
Nicejewski, Stanisław Wilczek, Jan Raczyński, Kazimierz Ferenc i Antoni
Stępniewicz. Obecnie w Zespole Szkół Zawodowych uczniowie uzyskują kwalifikacje
zawodowe na dwóch poziomach kształcenia. Dyrektorem jest mgr inż. Jan Hojszyk.
W latach 1946—1948 istniało
też w Morągu Liceum Pedagogiczne, którego organizatorem i pierwszym dyrektorem
był Bolesław Wytrążek, działacz Polskiego Związku Zachodniego. Szkoła mieściła
się w budynku naszego Liceum i przygotowywała nauczycieli dla szkolnictwa
podstawowego. Bolesław Wytrążek wkrótce po zorganizowaniu tej placówki
przeniesiony został do Mrągowa, gdzie utworzył kolejne liceum kształcące
nauczycieli. Liceum Pedagogiczne w Morągu w roku 1948 uzyskało własny budynek w
Ostródzie i działało tam do 1965 roku. Przez dwadzieścia lat istnienia szkoły
ukończyło ją prawie 600 osób. W czerwcu 1995 roku w Ostródzie odbył się
kolejny, piąty już zjazd absolwentów Liceum Pedagogicznego, na który przybyło
prawie 140 osób. Wielu z nich uczy nadal młodzież w Warszawie, Krakowie,
Elblągu, Mrągowie, Pasłęku i innych miastach.
Poza wymienionymi szkołami
średnimi znaczącą rolę w historii morąskiego szkolnictwa pierwszych lat po
wojnie miał Uniwersytet Ludowy w Jurkowym Młynie, zorganizowany przez znanego
działacza warmińskiego, Jana Boenigka. Placówka ta działała zaledwie 4 lata, a
z różnych form nauki skorzystało w niej około 200 osób.
Szkoły w pierwszych latach powojennych
prowadziły w szerokim zakresie działalność oświatową wśród dorosłych oraz
pełniły ważną funkcję w rozwoju życia kulturalnego w środowisku. Przy szkołach
powstawały biblioteki, świetlice, zespoły taneczne i teatralne, chóralne i
recytatorskie.